Tuesday, January 29, 2008

Ahli Parlimen Selatan Thailand tuntut jawatan kabinet

29-01-2008 07:47:12 PM

BANGKOK: Empat anggota Parlimen dari kawasan bergolak di selatan mengancam untuk mengoncang kerajaan campuran Thailand ketika usaha mendapatkan jawatan Kabinet meningkat, apabila pemimpin Parti Kuasa Rakyat (PPP) Samak Sundaravej mendapat sokongan diraja untuk menjadi perdana menteri baru.

Anggota Parlimen Narathiwat dari Parti Puea Pandin, Dr Waemahadi Wae-dao berkata PPP perlu menunaikan janji untuk memberikan sekurang-kurangnya satu jawatan Kabinet kepada wakil dari selatan atau menanggung risiko kehilangan sokongan mereka.

Pada Ahad, Dr Waemahadi mengancam untuk tidak mengundi Samak semasa pengundian bagi jawatan perdana menteri di Parlimen jika mereka tidak diberikan jawatan menteri kerana parti itu telah berkempen atas platform untuk menyelesaikan pergolakan di selatan, dengan satu jawatan Kabinet diperuntukkan kepada anggota Parlimen dari selatan jika Puea Pandin menjadi sebahagian kerajaan baru.

"Pucuk pimpinan parti berjumpa kami sehari sebelum pengundian untuk memilih perdana menteri semalam dan berikrar janji itu akan dikotakan. Sebab itu kami mengundi memilih Samak," katanya kepada Bernama.

Dr Waemahadi berkata Puea Pandin, yang merupakan anggota kerajaan campuran enam parti pimpinan PPP, dijangka diberikan empat jawatan Kabinet, tetapi setakat ini tiada petanda jelas bagi mana-mana anggota Parlimen di selatan akan mendapatnya.

Samak, yang dipilih oleh Parlimen untuk menjadi perdana menteri ke-25 negara itu, Selasa menerima perakuan diraja daripada Raja Bhumibol Adulyadej. Beliau dijangka memuktamadkan barisan Kabinet minggu ini.

PPP mendahului kerajaan campuran 316 kerusi, dengan 235 kerusi, termasuk dua daripada pilihan raya kecil baru-baru ini, diikuti Chart Thai (34), Puea Pandin (22), Matchimathipataya (11), Rum Jai Thai Chart Pattana (9) dan Pracharaj (5).

Demokrat merupakan parti pembangkang tunggal dengan 164 kerusi.

Dr Waemahadi berkata memenangi empat kerusi, masing-masing dua di Narathiwat dan Pattani, merupakan pencapaian besar dengan mengambil kira Puea Pandin bertanding buat pertama kalinya dalam pilihan raya dan berjaya memecahkan kubu Demokrat.

"Ia merupakan isyarat jelas bahawa rakyat mahukan perubahan dan lebih banyak usaha untuk menyelesaikan masalah. Kami perlukan wakil yang kuat dalam Kabinet untuk mencapainya atau jika tidak kami perlu menilai semula sokongan kami kepada kerajaan campuran," katanya.

Lebih 2,900 orang terkorban sepanjang empat tahun lepas sejak puak pemisah bersenjata melancarkan serangan bagi menuntut kemerdekaan bagi tiga wilayah majoriti penduduk Islam iaitu Pattani, Narathiwat dan Yala. BERNAMA

No comments: