Friday, January 25, 2008

3 cawangan Pas akan dibubar

PASIR PUTEH 25 Jan. - Lebih 1,000 ahli dan penyokong Pas di tiga cawangan akan membubarkan cawangan masing- masing sekiranya pimpinan Pas Kelantan masih mengekal calon lama bertanding bagi kerusi Undangan Negeri (DUN) Limbongan pada pilihan raya umum akan datang.

Kesemua mereka dari cawangan Pas Mekang Hilir, Merkang Hujung dan Sungai Jernih di kawasan peti undi Merkang akan berbuat demikian kerana tidak berpuas hati dengan khidmat wakil rakyat yang ada sekarang.

Ketua Peti Undi Pas Merkang, Mat Din Idris, 56, berkata, tindakan itu akan diambil berikutan kewibawaan wakil rakyat Pas yang ada sekarang ternyata gagal menunaikan pelbagai janji walaupun diberi peluang dan mandat mentadbir sepanjang dua penggal oleh rakyat di kawasan Limbongan.

Beliau berkata demikian kepada pemberita dalam satu sidang akhbar di Dewan Latihan Dikir Barat Kampung Merkang Hujung, dekat sini malam tadi.

Mat Din yang juga Penghulu Kampung Merkang berkata, pengundi tidak menolak akan menyertai UMNO sekiranya wakil rakyat yang ada sekarang terus diberi kepercayaan oleh pimpinan Pas Kelantan untuk bertanding di kawasan itu.

Ketua Cawangan Pas Merkang Hujung, Mohd. Nordin Jusoh, 38, berkata, pemimpin Pas pernah berjanji akan membangunkan kampung itu selepas penubuhan cawangan di situ tetapi sehingga sekarang tiada apa-apa yang dilakukan bagi faedah penduduk di situ.

"Bukan setakat gagal membangunkan kemudahan asas yang diperlukan tetapi turut gagal untuk melaksanakan projek yang boleh membantu meningkatkan ekonomi penduduk," katanya.

Setiausaha Cawangan Pas Merkang Hujung, Zamri Muhamad, 40, pula berkata, wakil-wakil rakyat Pas yang ada sekarang tidak sedar mereka dipilih oleh rakyat untuk berkhidmat dengan penuh dedikasi.

Bagaimanapun, katanya, apa yang dilaksanakan hanyalah untuk kepentingan segelintir individu tertentu sahaja dan bukan bagi kepentingan masyarakat umum dan jauh sekali mengikut ajaran Islam sebenar sebagaimana yang mereka uar-uarkan.

"Kalau macam inilah gayanya... saya pun boleh jadi wakil rakyat kalau sekadar untuk mendapatkan gaji dan jawatan," katanya.

No comments: