Thursday, January 10, 2008

Nik Aziz: Peluang Muslimat jadi wakil rakyat terhad

10-01-2008 06:55:15 PM

KOTA BAHARU: Pas Kelantan sedia menimbang untuk memberi kerusi tambahan kepada calon wanita untuk bertanding pada pilihan raya umum kali ini namun dengan jumlah yang masih terhad, kata Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Beliau yang juga Mursyidul Am Pas berkata walaupun mempunyai ramai anggota Dewan Muslimat yang berwibawa untuk bertanding, pihaknya lebih cenderung untuk meletakkan calon lelaki.

"Boleh minta, kita akan pertimbangkan nak bagi sebanyak mana. Ini kerana susah untuk wanita (menjadi wakil rakyat), misalnya kena minta izin dengan suami dulu untuk keluar berkhidmat.

"Rakyat nak jumpa malam-malam pun susah, jadi peluang tu terhadlah sikit," katanya kepada pemberita selepas majlis perasmian bangunan Kompleks Purnama oleh Tengku Mahkota Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra di sini hari ini.

Pada pilihan raya umum 2004, Pas Kelantan hanya meletakkan dua calon wanita, masing-masing bagi Parlimen Pasir Puteh dan Dewan Undangan Negeri Tanjung Mas.

Bagaimanapun hanya calon Dewan Undangan Negeri Tanjung Mas, Rohani Ibrahim yang menang.

Namun Nik Abdul Aziz berkata Pas tidak meminggirkan wanita dengan turut memberi keutamaan kepada mereka untuk dilantik sebagai senator. BERNAMA

No comments: