Friday, January 25, 2008

Negeri kebajikan: Kelantan bina 2,000 rumah mampu milik

Salmah Mat Husain
Wed | Jan 23, 08 | 6:08:13 pm MYT

KOTA BHARU, 23 Jan (Hrkh) - Ketika pemimpin Umno mempersoalkan konsep negara kebajikan yang dihasratkan PAS, hari ini kerajaan Kelantan meluluskan pada dasarnya bagi membina 2,000 unit rumah mampu milik.

Sebanyak RM15 juta diperuntukan dalam Belanjawan 2008 bagi melaksanakan projek tersebut.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, rumah mampu milik itu merangkumi tiga jenis iaitu teres, rumah kembar empat dan pangsa empat tingkat.

"Rumah pangsa akan didirikan di tanah-tanah kerajaan khususnya di kawasan bandar, di mana rumah teres dan kembar empat di kawasan yang sesuai.

"Kerajaan mengambil keputusan itu untuk membantu golongan berpendapatan rendah memiliki rumah sendiri. Ia bersesuai dengan Kelantan sebagai sebuah negeri berkebajikan," katanya selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri hari ini.

Menurutnya kerajaan negeri telah memutuskan untuk memberi secara percuma rumah berkenaan kepada penduduk miskin bagi kategori pertama, keduanya pembeli perlu membayar 50 peratus dan selebihnya ditanggung kerajaan.

Manakala kategori ketiga dijual mengikut harga biasa kepada orang ramai yang berkemampuan.

Takiyuddin berkata, projek perumahan berkenaan yang akan dibina akhir bulan depan dan dikendalikan anak syarikat kerajaan negeri, Bina Raya Sdn Bhd.

Katanya, syarikat berkenaan kemudiannya akan memberi sub kontrak kepada syarikat lain yang berkelayakan.

Mengenai pembangunan Bandar Satelit di Pasir Tumbuh, beliau berkata, majlis pecah tanahnya akan diadakan pada akhir Februari atau awal Mac depan.

Hari ini Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dilaporkan mencabar PAS menyenaraikan secara terperinci bentuk sebenar negara kebajikan.

No comments: