Friday, January 25, 2008

Kelantan perkenal kaunter bayaran keluarga di pasar raya

Rizal Tahir
Tue | Jan 22, 08 | 7:15:22 pm MYT

KOTA BHARU, 22 Jan (Hrkh) - Selepas berjaya mempelopori kaunter bayaran berasingan lelaki dan wanita di pasar raya di negeri ini, kaunter keluarga pula akan diperkenalkan tidak lama lagi.

Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Kesihatan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, tujuan diwujudkan kaunter khas untuk keluarga kerana ramai golongan tersebut datang membeli belah bersama suami dan isteri.

“Kita perhatikan ramai yang membeli belah bersama keluarga. Kerajaan negeri bersetuju mewujudkan kaunter untuk mereka dengan mengurangkan bilangan kaunter untuk lelaki,” katanya selepas majlis penyampaian watikah pelantikan ahli-ahli majlis pihak berkuasa tempatan di sebuah hotel di sini, semalam.

Sejak lebih 10 tahun lalu kerajaan negeri melalui PBT memperkenalkan dua kaunter berasingan jantina bagi mengatasi perbuatan segelintir pihak mengambil kesempatan terhadap wanita ketika beratur di kaunter yang sama.

Takiyuddin berkata, kaunter untuk keluarga boleh juga digunakan wanita yang datang seorang diri, namun ditegah bagi lelaki yang datang tanpa keluarga.

Bagaimanapun tambahnya wanita juga boleh mengunakan kaunter khas untuk lelaki sekiranya didapati lorong berkenaan kosong.

“Kaunter untuk lelaki tidak banyak disediakan memandangkan tidak ramai pembeli dari golongan tersebut keluar membeli belah,” ujarnya.

Oleh itu beliau berkata, tindakan denda sehingga RM1,000 boleh dikenakan kepada pemilik pasar raya yang tidak menguatkuasakan peraturan pemisahan kaunter bayaran lain jantina.

Namun kata beliau peraturan itu tidak tertakluk kepada kedai kecil yang hanya mempunyai satu kaunter bayaran sahaja.

No comments: