Monday, March 31, 2008

Kerjasama antara Pusat, lima negeri dirangka

PUTRAJAYA: Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Sidek Hassan, sedang merangka mekanisme untuk memastikan kelancaran kerjasama Kerajaan Pusat dengan lima negeri yang ditadbir pembangkang dalam pelaksanaan semua projek Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Mustapa Mohamed, berkata langkah itu penting bagi memastikan semua projek yang akan dilaksanakan di Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan tidak terhalang.

“Ketua Setiausaha Negara sedang meneliti beberapa mekanisme untuk memastikan kelima-lima negeri yang ditadbir pembangkang itu memberikan kerjasama, terutama dalam bidang pertanian.

“Kajian komprehensif sedang dijalankan dan beliau akan tampilkan beberapa mekanisme. Kami harap kerajaan negeri lima negeri itu tidak akan menimbulkan sebarang halangan yang menyekat agenda nasional untuk faedah penduduk,” katanya semalam.

Terdahulu, beliau menghadiri majlis taklimat di Jabatan Pertanian.

Mustapa berkata, projek pertanian di lima negeri itu perlu diteruskan supaya manfaatnya dinikmati seluruh rakyat.

“Kami berharap supaya pembangkang akan bersetuju dengan agenda pertanian nasional yang dilaksanakan kementerian ini. Jika menimbulkan halangan, agenda tidak akan terlaksana yang akhirnya merugikan penduduk. Masih ada petani dan nelayan hidup miskin,” katanya.

Sehubungan itu, Mustapa berkata, beliau akan mengadakan pertemuan dengan Menteri Besar dan Ketua Menteri terbabit bagi membincangkan keperluan untuk projek pertanian berkenaan diteruskan.

“Bagaimanapun, sebelum pertemuan itu dapat diadakan, kita perlu menunggu pengumuman mekanisme itu,” katanya.

Mustapa juga berkata, kementerian bercadang mewujudkan sebanyak 60 Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) di seluruh negara sepanjang RMK-9 yang berakhir pada 2010.

No comments: